Kleur. Ogenschijnlijk simpel, maar zó krachtig. Bij Whisk weten we: als je mensen écht wil raken, moet je het niet over prijs of specs hebben. Mensen beslissen met hun buikgevoel. Pas daarna komt het rationele excuus.
Daarom spelen wij op zintuigen in; een aanpak die zijn oorsprong vindt in de consumentenpsychologie. Als je dus wil dat je merk bijblijft, moet je de juiste snaar raken. En kleur? Dat is vaak de eerste noot.
DESIGNED TO TRIGGER
Rationeel denken is hard werk voor je brein. Veel liever laat het zich leiden door instinct, emotie en herinnering. Onderzoek toont aan dat 85% van de mensen kleur als doorslaggevende factor beschouwt bij het kiezen van een product. Niet prijs. Niet kwaliteit. Kleur.
Rood? Zet je hartslag in een hogere versnelling. Geel? Maakt je instant vrolijk. Groen? Geeft een duurzaam en betrouwbaar gevoel. En blauw? Dat fluistert “vernieuwend en functioneel”. Alles behalve toevallig.
In de wereld van live experiences is dat niet anders. Denk aan het eerste wat je ziet bij aankomst op een event: een gekleurde loper, het lichtplan, de decoratie. Of zelfs nog vroeger: de uitnodiging. Die eerste indruk maakt vaak het verschil tussen gewoon aanwezig zijn en volledig meegaan in een beleving.
Sterker nog: kleur bepaalt mee hoe jouw merk onthouden wordt. Een bewuste kleurkeuze kan dus het verschil maken tussen “het was leuk” en “ik voelde daar écht iets”.
Kleur raakt verschillende lagen van je brein, die allemaal hun eigen rol spelen in hoe je keuzes maakt en dingen onthoudt:
Met het juiste kleurgebruik manipuleer je dus letterlijk gevoel én gedrag.
GREEN SETS THE SCENE
Voor deze product launch kozen we bewust voor een groen kleurenpalet. Niet alleen omdat het perfect aansloot bij het duurzaamheidsverhaal van Samsung, maar ook omdat groen staat voor vernieuwing, welzijn en rust.
We zetten letterlijk in op natuur, met veel planten, écht gras en een zachte belichting, om bezoekers onder te dompelen in een atmosfeer van frisheid en innovatie. Zo werd groen niet alleen een visueel element, maar een integraal onderdeel van de merkbeleving.
DE RODE DRAAD
Bij dit personeelsfeest begon de beleving lang voor de eerste voet binnen werd gezet. De rode uitnodiging werd zorgvuldig gekozen om verlangen en opwinding op te wekken. We triggerden de verbeelding, nog vóór het event begon.
Op het event trokken we die lijn consequent door: rode gordijnen, tafels, accenten en belichting. Zo dompelden we gasten volledig onder in een mysterieuze sfeer die ze niet snel zullen vergeten. Die kleur werd onlosmakelijk verbonden met die unieke avond, en dus ook met het merk zelf.
COOL, CALM & BRANDED
Bij het project voor Frigro speelden we slim in op zowel de huisstijl als de merkwaarden. De kleur blauw was de hoofdrolspeler; niet alleen omdat het in hun branding zit, maar omdat het voelbaar maakt wat Frigro belooft: verkoeling, betrouwbaarheid en rust.
Van de belichting tot de aankleding en grafische accenten: alles straalde die stabiele, kalme energie uit. Zo werd hun merkverhaal tastbaar, en hun expertise zichtbaar, zonder dat er één woord aan te pas kwam.
Kleur prikkelt. Het stuurt gedrag, roept herinneringen op en bouwt aan merkherkenning. Dus nee, kleur is geen afwerking. Het is de beleving. En bij Whisk gebruiken we het bewust; van save the date tot aftermovie. Omdat we geloven dat een sterke merkervaring niet alleen gaat om wat je vertelt, maar om wat mensen écht voelen.
Gebruik kleur niet als versiering, maar als strategie. Want beleving begint bij gevoel.
– Marie-Laure Rosseel
Junior Creative Whisker
Live marketing gaat niet om simpelweg iets organiseren. Het gaat om het voelen van een merk, het ervaren van een boodschap en het verankeren van een emotie. Want laten we eerlijk zijn: dat is wat echt blijft hangen. En dat is precies waar wij voor staan.